Sydney 9 april 2018

9 april 2018 - Sydney, Australië

Vandaag zijn wij terug de stad ingetrokken. Eerst gaan zoeken waar we morgen onze wagen moeten afhalen. Zeer vriendelijk personeel, maar zoals alle verkopers gaan we toch eens proberen of onze klanten geen andere auto zouden nemen als wat zij besteld hadden. Mee naar de ondergrondse garage en we mochten kiezen (beter gezegd zij kozen voor ons). De auto die voor ons gereserveerd was vonden zij naar hun Australische normen te klein voor onze trip. Maar zo'n lengte, ten eerste je moet er mee kunnen parkeren, ten tweede de bak benzine was ook groter, en de gereserveerde auto is even groot als onze VW, dus wij nemen niet die grote maar een normale.

Vervolgens onze wandeling verder gezet en zo kwamen wij in Hyde Park. Wij vonden het al vreemd dat er verschillende groepen schoolkinderen naar het Anzac Memorial stapten. Bleek dat Anzac day (normaal herdenking 25 april) vandaag voor de schoolkinderen was.

Anzac Day is de plechtige dag van herdenking van de soldaten van het Australische en Nieuw-Zeelandse Legerkorps die hebben gevochten en stierven voor hun land, en wordt jaarlijks gemarkeerd op de verjaardag van de Gallipoli-campagne uit de Eerste Wereldoorlog. Anzac Day wordt elk jaar gevierd op 25 april, ongeacht op welke dag het valt.  De dag is een officiële feestdag, maar er wordt geen vervangende vakantie gegeven als Anzac Day in het weekend valt (behalve in West-Australië).

Wij hebben gans de plechtigheid mee gevolgd. Door de hevige warmte (vandaag was in Sydney de warmste temperatuur sedert 1897 gemeten 35,7 graden) zijn er 5 kadetten van de Militaire School dienen afgevoerd te  worden omdat ze van hun zelf vielen door die hevige warmte. Eentje is zelf weggevoerd want die was keihard naar voren op zijn gezicht gevallen. Onmiddellijk liep de Minister van Onderwijs naar de groep om die jongens naar de ziekenwagen te begeleiden. Zelf de Premier van de NSW Government Gladys Berejiklian kwam kijken hoe het met de jongens ging. De Aussies zijn wel wat gewoon met de warmte maar je ziet maar. Gelukkig stonden wij onder de bomen.

Na de plechtigheid hebben wij onze wandeling verdergezet, wat monumenten bezichtigd en last but not least even naar de voornaamste winkelstraten ingetrokken. Deze zijn gevestigd in monumentale oude gebouwen. Onder andere de Queen Victoria Building waar je mooie galerijen hebt van verschillende verdiepingen, het is een lust voor het oog. Daar vind je nog de typische oude ambachten, zoals het op maat maken van hemden, schoenen, kostuums, hoeden enz...Allemaal kleine winkeltjes verspreid over de verschillende verdiepingen. Zelfs de Louboutin shoes kan je daar op maat laten maken. En wie zie je daar lopen en kopen in de hele duurdere winkels de Chinezen( de vrouwen). Zij staan rij te schuiven voor de winkels van Prada, Louis Viton, Dior, want er mogen maar een aantal per keer binnen. Met zakken komen zij daar buiten. Er zijn natuurlijk ook winkels zoals Zara, H & M, Forever 21, te veel om op te noemen.

Mijn geldbeugel is dicht gebleven.

Terug naar het hotel zijn wij ook naar Angels Place gewandeld ,Daar hangen 50 vogelkooien omhoog. De installatie is getiteld Forgotten Songs . Het werd al in 2012 geïnstalleerd en werd gemaakt door een groep mensen . Het is een herdenking. De 50 vogelgezangen die je hoort als je onder de vogelkooien wandelt, vertegenwoordigt de 50 vogels die ooit in Sydney werden gehoord vóór de Europese vestiging.  Ze werden allemaal gedwongen uitgeschakeld toen de stad zich ontwikkelde. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die weten van dit schouwspel.

Onze laatste wandeling hebben we gedaan naar Darling Harbour. Een zeer lange kade waar vele excursieboten en jachten aangemeerd liggen. Je hebt ook langs de kade vele restaurants, de ene naast de andere, daarboven bevinden zich de chique appartementen en burelen.

Onze laatste avond in Sydney hebben we een restaurantje gedaan langs de kade en een lekker wijntje gedronken als afsluiter van onze 4dagen Sydney.

Morgen beginnen wij aan onze 14 daagse autoreis. Wordt vervolgd.

Good day

Roland en Anita

1. Jeanine:
    9 april 2018
    Het lijkt daar allemaal zo immens groot he,mooie fotoos
  2. Anita van hamme:
    9 april 2018
    Het is zo, alles is hier groot, veel oud nog maar ook veel nieuwe gebouwen.
    Het is een grootstad.
  3. Luc De Wilde:
    9 april 2018
    mee alle chinezen maar nie mee den dezen
  4. Marie-Paule De Kokere:
    9 april 2018
    Inderdaad al veel gezien en dat is nog maar het begin...wandelen langs de kade van Darling Harbor en de luxe schepen bewonderen...ongelooflijk prachtig.Ik ben er zeker van dat Sydney jullie aangenaam verrast heeft.Op naar morgen wat er valt nog heel wat te beleven ...
    Grts ikke.😉
  5. Marcel en Mariette:
    Marcel en Mariette
    Al hele mooie fotos gezien en een mooi verhaal.
    En nu naar de volgende trip. Veel succes.
    Gr
  6. Micheline:
    10 april 2018
    Heel leuk jullie reisverhaal te kunnen meevolgen! Geniet ervan met volle teugen:)
  7. Anita van hamme:
    10 april 2018
    zullen we zeker doen Micheline, bedankt om ons te volgen
    Groetjes Anita
  8. Arlette en Roger:
    10 april 2018
    Anita zoals je het beschrijft is het alsof we met je meelopen. Prachtige beelden, ik kijk al uit naar de volgende.