Autorit Sydney-Huskisson 10 april 2018

10 april 2018 - Sydney, Australië

Vanmorgen onze auto gaan afhalen bij Europcar. Gisteren hadden zij ons een grotere auto aangeboden maar in meerprijs.(niet op ingegaan). Vandaag kregen wij zo maar een upgrade van de auto zonder meerprijs. Begrijpe wie begrijpe kan.

En dan ....
Buiten rijden met een auto die je niet kent, een automatic waarmee je nog nooit mee hebt gereden. In volle spits, je moet je voorstellen dat je gelijk op de Brusselse ring zit en waar de auto's van alle kanten komen en ook nog eens moeten links rijden. In het begin panikeer je en voel je je de grootste idioot die nog nooit met een auto heeft gereden maar alles went en beetje bij beetje lukt het. Oef.

Nu reden we langs de Princess Highway met als eindbestemming Huskisson gelegen aan de Jervis Bay in een B&B Dolphin Sands
We reden door het Royal National Park waar je wel moet betalen om er door te rijden 12ASD. Wat ons opviel dat er daar toch serieuze branden moeten geweest zijn die tot aan de baan kwamen. Hier en daar zag je terug wat groen te voorschijn komen. Het was niet overal zo want het is een prachtig Park met nog zeer veel groen, grote varens, zeer hoge bomen en die zo dicht en takken die over de baan hangen dat je verplicht wordt de lichten aan te steken.. Dit Royal National Park is het oudste park van Australië en kent een ongekende schoonheid. De uitzichten zijn ook prachtig, we hebben een stop gemaakt aan Bald Hill, daar sta je dan, achter je rug al het groen en voor u de machtige oceaan. Prachtig.

Vervolgens zijn we dan in Wollongong over de lange Sea Cliff Bridge gereden. De hoogte is 41m en de lengte 665m. De pijlers staan dus in de rotsen aan de rand van de oceaan.

Wollongong is een industriestad in de Australische staat Nieuw-Zuid-Wales. De op twee na grootste stad van de staat en de 10de stad van het land is gelegen in het district Illawarra. Het is de toegangspoort tot het vakantie-eldorada aan de zuidoostkust en het wordt gevormd door een industriecentrum dat bereikbaar is over de panoramaweg Grand Pacific Drive.

De kust tussen Wollongong en Gerrigong ten zuiden van Kiama draagt de naam Illawarra Coast, een Aboriginalwoord dat "mooi land aan de zee" betekent.

We reden naar Kiama wat een vakantieoord is maar vooral gekend om een bezienswaardig natuurfenomeen: de Blowhole. Door een spleet van een vierkante meter in een rotsklip wordt bij een sterke branding het zeewater als een fontein tot wel 60meter de hoogte in gespoten. Soms doet ie het en soms niet. Het is wachten op het juiste moment, heb wel 10 foto's genomen tot ik het juist moment had, maar het fenomeen staat er op.

In Gerringon heb je een walvissenplatform maar ik denk dat ze juist aan het eten waren, wij hebben er geen enkele gezien.

Dan op weg naar Jervis Bay nl naar het dorpje Huskisson onze eerste stop en slaapplaats Dolphin Sands. Een typisch vakantiehuis aan zee. We kregen een goede tip van de eigenaar om te gaan eten in de plaatselijke pub. Iedere dag is er een andere menu. Vandaag was het kipschnitzel (300gr), rauwe groenten en frietjes en 1 drank uit te kiezen voor 15 ASD per persoon (10 Euro de man).
Het was zoveel dat we het niet hebben opgekregen.

Voor we morgen terug op weg gaan brengen we eerst nog een bezoek aan Hyams Bay, het is één van de meest witte zandstranden ter wereld.

Ben uitgepraat op naar morgen

Good day

Roland en Anita

Voor we morgen onze reis verderzetten

1. Marie-Paule De Kokere:
    10 april 2018
    Je zal er geen spijt van krijgen dat je een grotere wagen hebt...het is veel confortabeler in een continent als Australië om groot te reizen....en link rijden....ja het vergt een aanpassing hè. ...De kust is prachtig niet??
    Tot morgen
  2. Ronald:
    10 april 2018
    Mooie auto ...leuk reisverhaal en nonkel Stoffel Roland vandoorne heeft al een mooi kleurtje....grts en veel plezier ....
  3. Arlette en Roger:
    11 april 2018
    Wie is de stuurman of is het elk om beurt. Opnieuw mooie beelden en prachtig verhaal.
    Let op je lijn maar laat het u toch smaken.