Perth - Rottnest Island 11 mei

11 mei 2018 - Rottnest Island, Australië

Vandaag onze laatste excursie naar Rottnest Island. Terug vroeg opstaan. We werden opgepikt door de bus en vandaar naar de haven gebracht voor in te schepen op een ferry die ons naar Rottnest Island zal brengen. Normaal gezien duurt de oversteek van Fremantle naar Rottnest Island 20 minuten. Nadat Fremantle in 1987 de America's Cup toegewezen kreeg, is het rigoureus opgeknapt. De toen gerestaureerde oude huizen doen tegenwoordig dienst als musea, kunstgalerijen, restaurants, hotels en pubs. Sindsdien trekt Fremantle steeds meer bezoekers van over de hele wereld. Dit komt niet alleen door de jachthaven met zijn mediterrane karakter, maar ook door de typische sfeer in de stad, die geschiedenis met het moderne leven verbindt

Aangezien hij vanaf de Elizabeth Quay vertrekt zal het ongeveer 2h duren voor wij aankomen.

Rottnest Island (bekend als Wadjemup aan de lokale Noongar mensen, en anders in de volksmond bekend als Rotto ) is een eiland voor de kust van West-Australië , gelegen 18 kilometer (11 mijl) ten westen van Fremantle .  Een zandig, laaggelegen eiland gevormd op een basis van eolithiet kalksteen , Rottnest is een A-klasse reservaat, het hoogste niveau van bescherming, geboden aan openbaar land .  Samen met Garden Island is Rottnest Island een overblijfsel van de duinruggen in het Pleistoceen.
.Het eiland beslaat 19 vierkante kilometer en wordt beheerd door de Rottnest Island Authority onder een afzonderlijke wet van het parlement . Rottnest is een populaire vakantiebestemming en er zijn dagelijkse veerdiensten naar Perth , de hoofdstad van de staat en de grootste stad. Het heeft een permanente populatie van ongeveer 300 mensen, met ongeveer 500.000 jaarlijkse bezoekers (en maximaal 15.000 bezoekers tegelijkertijd tijdens piekperioden

Rottnest is misschien het best bekend om zijn populatie quokkas , een klein inheems buideldier dat op maar weinig andere locaties voorkomt.  Het eiland is ook de thuisbasis van kolonies van Australische zeeleeuwen en zuidelijke pelsrobben . Een aantal inheemse en geïntroduceerde vogelsoorten nestelen in de buurt van de ondiepe zoutmeren in het binnenland van het eiland, en Rottnest is bijgevolg aangewezen als een belangrijk vogelgebied.

Samen met verschillende andere eilanden was Rottnest ongeveer 7000 jaar geleden gescheiden van het vasteland, toen de zeespiegel steeg en het was bewoond door Aboriginal people..  Menselijke artefacten zijn gevonden op het eiland dat minstens 30.000 jaar oud is en het eiland wordt Wadjemup genoemd door de Noongar- bevolking. Nederlandse zeelieden zijn daar in de 17e eeuw verschillende malen geland, in die tijd was het onbewoond. . Het eiland werd in 1696 door Willem de Vlamingh genoemd , die het ' t Eylandt' t Rottenest ("Rats 'Nest-eiland") noemde naar de quokka-populatie. Sinds de oprichting van de Swan River Colony door Britse kolonisten in 1829, heeft het eiland op verschillende locaties een strafkolonie , militaire installaties en interneringskampen georganiseerd voor vijandige aliens. Veel van de gebouwen van het eiland dateren uit de koloniale periode, vaak gemaakt van lokaal ontgonnen kalksteen, en worden nu gebruikt als accommodatie voor vakanties.

Wij kwamen aan met de ferry en wij mochten onze fietsen en helmen uitkiezen. Wij hebben een stukje van het eiland verkend per fiets. Na ons middagmaal in een plaatselijk restaurant nog een toertje gedaan en voor mij was het genoeg geweest, versnelling die niet werkte en een fiets die je niet gewoon bent en heb hem aan de kant gezet tot wanneer wij om 16h terug naar het vaste land vertrokken.

Onderweg zagen wij de skyline van Perth opduiken gehuld in een bruine smoke. Gevraagd aan één van de mensen naast ons op de boot, die vertelde ons dat het kwam door het ontsteken van branden van de vegetatie om volgend jaar erger te voorkomen, maar omdat er geen wind was bleef alles boven de stad hangen. Een raar zicht.

Rond 18h kwamen wij terug aan in Perth en hier stopt voor ons de verkenning van verschillende delen van Australië.

Morgen nog een laatste keer ronddwalen in Perth en morgenavond om 22h vliegtuig op en terug naar Europa via Dubai om zondagmiddag rond 13h30 te landen in Brussel.

Voor ons was het een rollercoaster van alles wat we gezien en beleefd hebben, dit is ook de reden dat ik deze blog bijgehouden heb omdat niet alles van begin tot einde kon onthouden worden.

Ik hoop dat onze verhalen jullie hebben kunnen boeien en dat jullie ons een beetje konden volgen in ons reisavontuur en wou het met jullie delen.

Alvast bedankt om de verhalen te lezen.

Good day en op naar een volgende reis.

Roland en Anita

1. Ronald:
    11 mei 2018
    Tante en nonkel, het was heel aangenaam jullie reisverhalen te lezen zodat we jullie avonturen konden volgen vanop afstand ...wij wensen jullie een behouden thuiskomst en tot binnenkort grts van ons 4ren
  2. Arlette en Roger:
    12 mei 2018
    Anita en Roland, bedankt voor de prachtige foto's en zichten van dit mooi maar soms ruw land. Aan jullie gezichten op de foto's kan je zien dat jullie ervan genoten hebt ondanks de soms zware en verre verplaatsingen na de leverde inspanningen. We wensen jullie een aangename terugreis en welkom terug in België.
  3. Myriam & Ludo:
    15 mei 2018
    Anita & Roland, hopelijk zijn jullie goed thuis gekomen na deze
    Prachtige reis, de foto’s en bijhorende uiteenzetting was fantastisch.
    Heb de laatste nu pas gezien en gelezen, was vorige week een beetje ziek, het koppeke stond er niet naar.
    Dikke groetjes en hoor je wel eens dezer dagen.