Sydney 7 april 2018

7 april 2018 - Sydney, Australië

Vandaag was onze eerste dag in Australië. Sydney is onze eerste stopplaats voor 4 dagen. Wij logeren in het Travelodge Wynyard hotel, op de twintigste verdieping.

De uitgestippelde wandeling vandaag bracht ons naar The Rocks. Het Centrum van de metropool en het ideale beginpunt voor onze rondwandeling vormt Circus Quay waar alle verkeersaders samenkomen. Van hieruit rijden bussen en trams naar alle delen van de stad en je kunt ook met veerboten (wat wij gedaan hebben, kost evenveel als een busrit) van de ene oever naar de andere oever varen, men noemt dit hier hop- en off. Vanaf Circular Quay loopt een oeverboulevard langs Sydney Cove naar Bennelong Point, Arthur Philips (op advies van de Aboriginals zo genoemde landtong. Daar staat op een bijna 2ha groot terrein het meest fotogenieke Sydney Opera House. En dat er gefotografeerd wordt hebben we gemerkt. De Chinezen en de Japanezen zijn er de koplopers  Overal liepen we in de weg van hen. Overal op de kaai zie je straatmuziekanten en goochelaars, het is prachtig om te zien en te horen.

Dicht bij het Museum of Contemporary Art begint een straat genaamd Suez Canal die zo smal en donker is gebleven dat er maar weinig fantasie voor nodig is. Er worden trouwens ghost tours aangeboden. Wij hebben ook de Nurse Walk gedaan, het is een labyrint van kasseienstraatjes,  waar vroeger het eerste ziekenhuis van Australië stond. Hier werden (1788 tot 1816) door zusters (verbannen vrouwen) zieken en gewonden verpleegd. Ze kregen enkel inwoning maar geen loon.

Wij hadden geluk op iedere zaterdag en zondag is er een artisanale markt (Rocks Market) waar men vooral glas, aardewerk en allerlei  geuroliën aan de man tracht te brengen. Je kan daar op de hoofden lopen, zoveel volk komt daar op af.

Wij hebben ook onze wandeling verder gezet naar Harbour Bridge, ofwel de Sydney Harbour Bridge. Ze verbindt het zuiden van de stad met het noorden. De bijnaam van deze trekpleister is The Coathanger, ofwel klerenhanger, dit vanwege het bijzondere boog-achtige ontwerp.Er lopen 8 rijstroken voor autoverkeer, (en er was verkeer), twee treinsporen en twee voet- en fietspaden. De fietsers mogen niet aan de kant van de voetgangers rijden. Voor het onderhoud moeten forensen die de stad in rijden een tol van A-doller van 2,5-4 per voertuig betalen. Op de loonlijst van de brugschilders stond enige tijd ook Paul Hogan, (Crocodile Dundee).

Wij hebben gans de wandeling over de voetbrug gedaan, je ziet het panorama van de oude stad, de haven en het Opera House. Overal op de brug lopen wachters om er op toe te zien dat er niemand een sprong in de diepte zou wagen. Er staan serieuze boetes voor.

Verder zijn we dan langs een houten steigerpad gewandeld naar het voorname McMahons Point waar we de hop en off veerboot genomen hebben en teruggekeerd zijn naar ons beginpunt.

Rond 18 uur waren we terug in ons hotel waar we ons zelf getrakteerd hebben op een biertje en een roseetje, want we hadden het wel verdiend.

Morgen opstaan om 6h, gaan ontbijten want we worden afgehaald om naar de Blue Mountains te gaan. Een dag excursie.

Dus kijk maar uit naar mijn verhaal want wij kijken er ook naar uit maar als belever.

Good day

Roland en Anita

1. SEMA:
    7 april 2018
    👍🏼 Super Amai zoo leuk om te mogen genieten van jullie foto's.
    Geniet verder.
    Xxx
  2. Pol en Martine:
    7 april 2018
    goed toegekomen al veel gezien op de eerste dag. Mooie foto's.
    Verder nog veel plezier in Sydney.
  3. Marie-Paule De Kokere:
    7 april 2018
    Ik kan mij helemaal inleven in de reis.Het opera house is een pareltje van artistieke kunst.Op de reling van harbour bridge lopen is de max (goed ingesnoerd) en het panorama over de stad fabuleus...Sydney is wonderbaarlijk mooi....geniet met volle teugen
    Grts Marie-Paule
  4. Marcel en Mariette:
    Marcel en mariette
    Niet te geloven , al die grote en mooie gebouwen.
    We zijn in Sydney op de computer.
    Geniet er nog van . Gr
  5. Arlette en Roger:
    9 april 2018
    Anita en Roland, jullie maken de reis van je leven. Wie er niet geweest is kan zich niet voorstellen wat er daar te beleven en te zien is. Prachtige foto's. Geniet verder nog van deze prachtige reis.