Autorit Huskisson-Tilba/Tilba 11 april

11 april 2018 - Tilba Tilba, Australië

Deze morgen hadden we een lekker ontbijt op het terras van de B&B Dolphin Sand.
Om halfnegen was het reeds 28°, strakke blauwe lucht en op de achtergrond de typische zeegeluiden.

Na het ontbijt vertrekken naar de volgende slaapplaats in Tilba Tilba "The Byrn".
Een rit van ongeveer 220km via de Princess Highway, langs het Murramarang National Park, via Batemans Bay naar Tilba Tilba. Maar op aanraden van onze gastheer zijn we eerst naar The Beach gegaan (Hyams Bay). Jervis Bay Huskisson is gekend voor één van het witste zandstrand van de wereld. En het is zo. Het zand doet mij denken aan de bruine suiker structuur voor op de pannekoeken te doen, maar dan in het wit. Prachtig om te zien, de golven die beuken tegen de rotsen en dan een turkoose zee en dan dat witte strand.

De Zuidkust van NSW strekt zich uit tussen Nowra en de grens van de staat Victoria, en het vormt een sprookjesachtige combinatie van witte zandstranden, rotsbaaien en Bush met eucalyptusbomen (overal ruik je de eucalyptus) en mimosa. Overal zie je diverse vogelsoorten. Vooral van die kleine papegaaien, witte, groen en rood, en lawaai dat die maken.

Verder naar Ulladulla, dit is een klein vissersdorpje, nabij de duiventilvormige Pigeon House Mountain. Eerlijk gezegd deze klim hebben we niet gedaan, terug zoveel trappen, en op sommige plaatsen een ijzeren ladder naar boven en ik heb last van hoogtevrees. Dus dit zijn we voorbij gereden.

Wat we wel hebben gedaan in Ulladulla is naar de Pebbly Beach gegaan. Dit is een strand tussen kliffen met zand en grasbegroeiingen. Bij zonsopgang en zonsondergang komen de tamme kangoeroes vanuit de bossen op het strand en er wordt beweerd dat er sommigen betrapt werden op bodysurfen. Een paar hebben wij gezien tussen de bomen. Dieren zijn slimmer of de mens, ze komen op het strand 's morgens als het nog niet te warm is, om te verdwijnen als de volle zon opkomt, en dan weer te voorschijn te komen 's avonds als het afkoelt. Overal hangen er bordjes dat je deze dieren niet mag voederen, want anders worden ze agressief en het eten dat de mensen geven is dodelijk voor deze dieren.
De kangoeroe is een planteneter, hij eet dus alleen planten en geen vlees en geen brood. De kangoeroe eet vooral gras, bladeren, en wortels . Kangoeroe’s hebben weinig water nodig. Ze kunnen wel een week zonder water.

Vervolgens doorgereden Batemans Bay. Dit stadje ligt aan de plek waar de Clyde River in zee uitkomt en daar begint de Eurobodalla Coast, een groot gebied van rivieren, meren en paradijselijke stranden waar vooral in de weekend de inwoners van Canberra komen. Prachtige huizen staan er langs het strand, meestal van een houten constructie.Batemans Bay is ook gekend voor zijn oesters. De oesters die in de baai gevangen worden, worden door fijnproevers tot de beste van de wereld gerekend.

Terug reden we door een National Park (Morton National Park), je rijdt hier van het ene Nationale Park naar het andere. Praktisch gans de kustlijn is één en al National Park. Dus wandelaars en hikers komen hier gerust aan hun trekken.

Voorbij Batemans Bay zijn we gestopt in een klein dorpje Mogo. Vooral gekend voor zijn winkeltjes met allerlei werkjes van plaatselijke kunstenaars. Heb mij niet kunnen inhouden (ben verzamelaar van uilen) heb mij geschilderde werkjes aangeschaft van uilen als steun voor de artieste. Juist achter het dorpje ligt het oude stadje Mogo. De Original Gold Rush Colony in Mogo is een meermaals bekroonde toeristische attractie, de geschiedenis van Goud en de educatieve faciliteit van de Australische cultuur. Maar spijtig genoeg was het gesloten.

Vervolgens doorgereden naar Narooma. De stad ligt aan de Princes Highway en de naam Narooma is afgeleid van het Aboriginal woord dat 'helder blauw water' betekent. En het is zo.
In het Visitor's Centre kan je het lichtmechanisme zien van de oude vuurtoren die dichtbij het Montague Island geplaatst was voor de duikers. Het natuurreservaat Montague Islan ligt op slechts 9 km van Narooma en alleen per boot bereikbaar,het is een oase van rust voor het leven van vissen en dieren. Het is een toevluchtsoord voor zeehonden, pinguïns en zeevogels.

Vandaar richting Tilba Tilba. Het gebied werd oorspronkelijk bewoond door de Yuin Aboriginal- stam. Tilba Tilba is de oorspronkelijke naam van het district, en wordt gezegd dat het een Thawa Aboriginal term voor "veel wateren" is. De stad was gevestigd tijdens de Australische goudkoorts van de negentiende eeuw. Het was de geboorteplaats van de familie Bate  (politieke bekendheid.).
Het hele dorp is door de National Trust geclassificeerd als het Central Tilba Conservation Area. De ABC Cheese Factory in Central Tilba was van september 1891 tot 2006 in bedrijf en het blijft een lokale attractie. De Tilba-fabriek werd in 2012 gekocht door twee lokale melkveehouders die nieuwe apparatuur voor het maken van kaas en het bottelen van melk installeerden, waardoor de traditie van de zuivelproductie terugkwam naar het Tilba-gebied.  De melk die wordt gebotteld en de kaas die ter plaatse wordt gemaakt, zijn afkomstig van twee lokale melkveebedrijven, één in Tilba één in Cobargo . Er zijn 19 lokale inwoners werkzaam in de Tilba-fabriek waar ze bekroonde kaas, yoghurt, melk en room produceren, allemaal van romige jerseymelk.

Vandaag hebben we terug een zeer drukkende warme dag gekend (30°). Maar deze avond een prachtige sterrenhemel.

Deze avond zijn wij op aanraden van onze gastheer gaan eten in de local pub (hotel). Niet duur maar vers .Bij het binnenkomen zien ze natuurlijk dat je geen local bent. Hi mate where you from. Wij, van België. Begint die te vertellen dat hij in België geweest was om naar het graf van zijn grootoom te gaan kijken.Die was gesneuveld in de 1ste Wereldoorlog op 17 jarige leeftijd. Was ook naar de last post geweest in Ieper en had wafels gegeten en bier gedronken.  De barman vraagt aan mij spreek eens wat Nederlands want ik vind dit een sappige taal. Wat moet ik zeggen, hij weederom, zeg dat Andy de beste barkeeper is en dat je hem graag ziet. Iedereen natuurlijk plat van het lachen.

De Ausssies een raar volkje maar toch zo vriendelijk en behulpzaam.

Ik heb de traditionele fish and chips genomen en Roland, hoe raad je het, biefstuk frieten.
Maar het was lekker en dat is wat telt.

Ik ga sluiten en op naar morgen

Good day

Roland en Anita

1. Jelle Mayeur - Aussie Tours:
    11 april 2018
    Mooi... geniet er verder van! Leuk om jullie te kunnen volgen!
    Groetjes, Jelle
    & het ganse Aussie Tours team!
  2. Anita van hamme:
    11 april 2018
    Bedankt Jelle en het Aussie team voor jullie reactie.
    Ik kan één ding zeggen, heb nog geen enkel negatief puntje tegenkomen.
    Bedankt.
    Anita en Roland