Alice Springs naar Darwin 1 en 2 mei

1 mei 2018 - Darwin, Australië

Hier zijn we terug.
Voor diegenen die een beetje ongerust waren, niet panikeren als je niets hoort. Internet en telefoonverkeer buiten de steden is niet altijd optimaal. Soms geen verbinding of totaal niets.

In Darwin sliepen wij in het Argus Hotel. Ongeveer 20 minuten te voet verwijderd van de Waterfront (Docks of Darwin). Na ons inchecken zijn we onmiddellijk vertrokken naar de Docks om toch nog wat te kunnen bezoeken. Want als het hier donker wordt is het donker. Sommige straten niet verlicht, iets die wij niet gewoon zijn maar hier wel. Het is hier zeer warm en vochtig. Nog warmer dan in Alice Springs.

Aan de Docks hebben wij het museum van "The Royal flying doctor service" bezocht.

The Royal Flying Doctor Service Darwin Tourist Facility is een nieuwe en opwindende ontwikkeling op de Stokes Hill Wharf die twee iconische Australische verhalen tot leven brengt. Het eerste iconische verhaal is de Royal Flying Doctor Service, liefkozend bekend in heel Australië als de RFDS.  Opgericht door dominee John Flynn, begon het zijn aero medische operaties in de Northern Territory in 1939. Het tweede iconische verhaal was het bombardement op de haven van Darwin op 19 februari 1942. Het bombardement op de haven bracht vernietiging in de stad Darwin, en veel van de ervaringen en verhalen van wat er die dag gebeurde komt tot leven met de meest moderne en opwindende technologie.Je zit midden in een bombardement door de Japanse vliegtuigen (zelfde escadron die de bombardementen op Pearl Harbour uitvoerden).
Dat Darwin gebombardeerd werd hebben wij nooit geleerd laat staan over gehoord.
De Japanezen hebben deze bombardementen uitgevoerd omdat de opslagplaatsen van petroleum voor de Amerikanen daar gelegen waren.

De olieopslagtunnels uit de Tweede Wereldoorlog op Kitchener Drive aan de kade werden in de Tweede Wereldoorlog gebouwd door het Civil Construction Corps om de olievoorraden van Darwin tegen de Japanners te beschermen. Tegenwoordig hebben de tunnels, een technische prestatie , een verzameling foto's van geallieerde oorlogsactiviteiten in de Top End zijn opgehangen in deze tunnels. Eén tunnel hebben we ook bezocht. Dit moet een huzarenwerk geweest zijn om deze te graven.

's Anderdaags bezochten wij de winkelstraten en de parken van Darwin. Deze stad is modern maar kent ook zijn donkere kanten. In de parken vertoeven dronken en gedrogeerde Aboriginals. Hoe later op de dag hoe slechter en aan de grote winkels staat er steeds een ploeg van agenten vermoedelijk om moeilijkheden te vermijden. Maar deze groep zijn niet de vertoning van de werkelijke Aboriginals. Later meer hier over.

Hetgeen wij wel deden was 's avonds met een taxi naar de Docks gaan om te eten en terug keren ook. Dit was de raad die wij kregen in het hotel omdat het toch een eindje verwijderd was.

Morgen vertrekken we op onze 5daagse.

Good day

Roland en Anita