Vlucht van Adelaide naar Alice Spring 26 en 27 april

28 april 2018 - Alice Springs, Australië

"The Alice" zoals deze grootste en meest gekende stad van de Australische Outback door de locals genoemd wordt is eigenlijk ontstaan bij de aanleg van de overlandse telegraaflijnen. In 1871 kwamen met de bouw hiervan de eerste Europeanen naar Centraal-Australië, waar ze een waterbron in de Todd River ontdekten. Deze plaats werd Alice Springs gedoopt.

Onze overnachting is in de Crown Plaza. Na installatie op onze kamer even Alice Springs gaan verkennen. Gebruik gemaakt van de shuttledienst van het hotel hebben we de 1ste packbackers hotel gezien het AYH misschien was onze Fred hier of was het bij AS backpackers. Een beetje gewinkeld en rondgekeken in de vele Aboriginals kunstgalerijen.
Aboriginals in overvloed, meestal blootvoets en soms heel luidruchtig. Evenwel veel politiecontrole te paard en bij zonsondergang moeten de Aboriginal peopel de parken en bushes verlaten, dan zij het niet goedschiks dan maar kwaadschiks.
Terug in het hotel genoten van een heerlijke chateaubriand, misschien het laatste maal voor het grote avontuur in de outback.

27 april

Om 5h30 werden wij afgehaald door Phill en Tian voor onze trip van 4 dagen. Na verdere afhaling van de andere gasten in de diverse hotels ook naar het vliegveld van AS om nog enkele op te halen. In totaal waren wij met 15.
1 Italiaanse, 1 Fransman, 5 Duitsers, 2 Denen, 2 Nederlanders en 2 Amerikanen en wij.

Onze eerste rit was naar Uluru (+/- 460KM). De zonsondergang gezien met bubbels en een versnapering. Alleen waren wij daar niet want er zijn nog tours die dit ook organiseren.
Aangekomen in ons kamp en daar werden afspraken gemaakt.
Veel drinken (water). Meehelpen eten maken, afruimen en schotels wassen en opruimen als groep wel te verstaan.

Eerste dag opstaan om 4h45 om naar de zonsopgang te zien rond Uluru.(Ayers Rock). Daarna bezoek aan het interessante Uluru-Kata Tjuta cultureel centrum. Wij deden een wandeling met Milly een Aboriginal women die in haar eigen taal uitleg over diverse huishoudelijk gerief gaf en dit werd vertaald door een lokale gids. Maar hij gaf toe dat hij haar soms niet altijd verstond. Tevens toonde zij ons grotten, eentje uitsluitend bestemd voor de vrouwen en kinderen en een andere voor de gemeenschap. Vervolgens gingen wij met Phill rond die ons nog diverse grotten toonde (eentje uitsluitend voor de mannen, en eentje waar onderricht aan de kinderen werd gegeven. Rond Uluru heerst een sfeer van geheimzinnigheid, religie en mythologie. Zo kan de berg nog op één plaats beklommen worden (348m zeer steil bergop) maar vanaf oktober 2019 zal ook dit niet meer mogen.
Ook plaatsen die voor de Aboriginals van grote religieuze en mythische betekenis zijn worden aangeduid met een bord "Aboriginal sacred site, mogen niet betreden worden noch gefotografeerd.

Op naar morgen