Kangaroo island dag 2 - 24 april

24 april 2018 - Kangaroo Island, Australië

Deze morgen vroeg opgestaan want we hebben een druk programma.
Eerst ons ontbijt. Dat is er één om U tegen te zeggen. Zalig buiten op het terras eten, meer moet dat niet zijn.

Vertrek om 9h stipt met het busje. We zijn maar met zes personen.

Eerst gaan we koala's spotten. Je mag daar op het terrein enkel met een gids.
Na een poosje kunnen we er toch enkele spotten hoog in de bomen. Slapen natuurlijk want een koala slaapt gemiddeld 18 uren en de rest eten ze de eucalyptusbomen kaal.

Verder rijden wij naar de kust voor de Remarkable Rocks te aanschouwen.
Langs een promenade kunnen we naar de prachtige geologische functie van Remarkable Rocks.  De granieten keien verschijnen als artistieke sculpturen verspreid over een grotere granieten koepel.. De tekens verklaren de vorming van de granieten rotsblokken.
Na al onze foto's rijden we verder naar de Admirals Arch en kunnen wij ook een kolonie zeehonden aanschouwen.

The Arch is een grote opening in een rots die naar zee uitkijkt. De goven beuken er op los en langs een houten wandelpad kan je tot helemaal beneden gaan en de kolonie zeehonden zien. Zelfs een paar puppy's zwemmen in een inham van de rotsen in een privépool.

Het is middag geworden en wij rijden terug naar de Lodge voor onze lunch. Weder een heerlijke maaltijd.

Om 14h40 terug verzamelen aan het busje om onze volgende tocht aan te vangen.

Nu gaan we richting Seal Bay. De naam zegt het zelf. Zeehonden baai.

Seal Bay is een beschermd Natuurpark en het is de thuishaven van 1.000 wilde Australische zeeleeuwen. Zeeleeuwen brengen normaal gesproken 3 dagen door in zee, jagend en etend, gevolgd door 3 dagen rust op het strand. Zo kunnen ze volledig uitgerust aan weer een nieuwe 3-daagse jacht beginnen. Er werd ons gevraagd de zeeleeuwen niet te storen in hun slaap en wij moesten respect tonen voor hun behoefte aan rust. Eén ding onthouden: observatie, géén interactie.

Het strand is enkel toegangelijk met een gids. Wij waren verplicht om bij de gids te blijven en de zeeleeuwen te observeren vanaf de door de gids aangegeven afstand. Deze afstand is afhankelijk van het gedrag van de dieren, want nu is het de tijd dat de mannetjes met machogedrag tonen wie de baas is.

De Australische zeeleeuw is een van de zeldzaamste zeehonden soorten, met een totale populatie van ongeveer 14.730 dieren. Ongeveer 85% Australische zeeleeuwen leven langs de kust van Zuid Australië en 15% leven langs de kust van West Australië.

Waarom leven ze hier op Kangaroo Island. De stranden en de baaien van het Seal Bay Beschermd Natuurpark voorzien de zeeleeuwen van een ideaal thuis. De volwassen vrouwtjes zeeleeuwen komen hier aan land rusten en hun jong te voeden. De ruimtes in de rotsen voorzien de jongen van bescherming. Ze leren zwemmen in de baai die afgeschermd wordt door een rif voordat ze zich wagen aan de wijde oceaan. De duinen bieden hen bescherming tegen de koude en de regen.

Tussen vorig jaar en nu zijn er 254 pubs geboren. Eén op de 3 jongen wordt volwassen en fitte en gezonde dieren kunnen tot 20 jaar oud worden.

Na een half uurtje daar te verblijven keren we terug naar de Lodge.

Een aperootje drinken, wassen en ons klaarmaken voor het heerlijke avondmenu.

Morgenvroeg spullen pakken want om 10h30 dient de kamer worden vrijgemaakt maar we blijven nog tot halfvijf om terug te keren naar de luchthaven om naar Adelaide te vlliegen.

Morgen vervolg

Good day