Autorit Rye naar Melbourne 16 en 17 april

17 april 2018 - Melbourne, Australië

Na een stevig ontbijt in "de Sunny side Up" vertrekken wij richting Melbourne. Het is één recht stuk naar de stad (ongeveer 90km). De weg hebben we gevolgd via gps en eigenlijk zijn we er vlot geraakt.

Na het afhalen van de sleutels van ons appartement in de Southbank Collection Apartments (volledig nieuw met alle toestellen inbegrepen, zelfs wasmachine en droogkast) zijn we de stad ingetrokken. Het was behoorlijk koud en het regende dus hebben we een kleine rondgang gedaan. Morgen de grote toer.

Vandaag geen ontbijt aan tafel maar wij moesten buitenhuis ontbijten. Eens iets anders.

En dan zijn we gestart.

Melbourne kan men als volgt indelen:

Collins Street is een zakenwijk en de wijk met de chicste winkels
Aan de oostkant van de stad ligt de parlementaire wijk
In Swanson Street staan mooie Victoriaanse gebouwen
De Zuidelijke rivieroever is gericht op kunst, met het Arts Centre Melbourne.

De stad Melbourne ligt aan de noordoever van de bijna geheel door land ingesloten Port Philipps Bay. Anders dan Sydney was Melbourne oorspronkelijk geen strafkolonie, maar werd het door vrije kolonisten gesticht.

John Batman, zoon van een gevangene uit Sydney, kwam in 1835, komende van het eiland Tasmanië, aan in wat nu de wijk Port Phillip is. Kwam er in contact met de Kulin, Aboriginalstammen van wie hij land kocht (ca 240.000 ha). De prijs een paar dekens, bijlen, spiegels, glazen knikkers en andere prullaria met een totale waarde van nog niet eens 200 Engelse Pond. Hij deed dit in opdracht van de Britse kolonisten voor wie Tasmanië te krap werd en dit nieuwe land voor hun schapenfokkerijen zochten. In iets meer dan twee decennia groeide Melbourne uit van een tentenkamp tot een metropool. Het is opn één na grootste, en tevens zeer bloeiende stad van het land.

Onze wandeling zijn wij gestart aan de Federation Square. Het is het middelpunt van de metropool en het is aangelegd in de stijl van Europese piazza's.
Federation Square beslaat ruwweg een heel stedelijk blok dat wordt begrensd door Swanston, Flinders, Russell Streets en de Yarra River. Het openbare plein ligt recht tegenover het Flinders Street Station en de St Paul's Cathedral. De historische centrale wijk wordt verbonden met de Yarra-rivier en een nieuw park Birrarung Mar.
Aan het plein staan verscheidene futuristische gebouwen, waarin musea, galeries, theaters, bioscopen en restaurants, cafés en boetieks zijn gehuisvest. Vanmorgen zaten de trappen vol met de jeugd, gezellig te babbelen, een drankje te nuttigen. Mooi op te zien.

Op de Zuidelijke Swanston Street is een boulevard met fraaie Victoriaanse gebouwen, en daar achter verrijzen de hoge wolkenkrabbers. Aan het zuidelijk deel van Swanston Street domineert de in 1891 gebouwde St Paul's Cathedral. Wij zijn er binnen geweest, het is een prachtige kerk.

Aan de andere kant van Collins Street staat de grandioze Town Hall uit de pioniertijd. Het oude stadhuis wordt nu gebruikt voor ontvangsten en concerten.

Collins Street heeft de bijnaam Golden Mile. In de chique straat staan naast kantoren van handelshuizen en banken veel luxehotels en trendy boetieks. Op de hoek van Swanston Street en Collins street staat het Manchester Unity Building met zijn prachtige art-decofaçade, Het is gelijk een gebouw die uit de grond is geschoten.

Via het voetgangersgebied (deels) van Bourke street kwamen we in de winkelwijk met enkele dure warenhuizen, zoals Myer, Swarowski en David Jones.
Wij zijn ook in de galerijen tussen Bourke street en de parallel lopende straten gewandeld. De Royal Arcade stamt uit de tijd van de grote 19de eeuwse passage architectuur. In de elegante victoriaanse winkelpassage met hoge koepelgewelven en de prachtige mozaïekvloeren worden sinds 1892 de uren geslagen door de mythologische reuzen Gog en Magog, die aan de beide zijden van een grote klok staan.

Wij zijn verder gewandeld naar de hoek van Swanston street en La Trobe street, daar staat een groot neogotisch gebouwencomplex die de State Library, met een collectie van meer dan 1 miljoen boeken en een uitgebreide verzameling van historische documenten.

Verder naar Melbourne Central, het is een verscheidene verdiepingen tellend winkel- en retaurantcomplex, het is één van de markanste gebouwen van de stad.

We zijn er niet binnen geweest want we hadden nog een lange wandeling te doen.
Via Swanston street zijn we in noordelijke richting gegaan en zo kwamen we in Victoria street waar de Public Baths een Victoriaans sierstuk vormen.
Wij zijn binnen geweest en we mochten als niet lid even een kijkje nemen in het gebouw. Je kan het vergelijken met ons zwembad "Van Eyck", (zie foto). Je kan er ook squach, gewichtheffen en andere sporten beoefenen als lid.

Verder hebben wij de parken verkend.

Op het Kings Domain (St Kilda Road) staat het La Trobe Cottage, het is een historisch landhuisje gebouwd in 1839 door de 1ste superintendent van het district Port Phillip , Charles La Trolbe.
Op het domein staat de Shrine of Remembrance. Het is een indrukwekkende opsomming van de militaire inzet van Australische vrouwen en mannen in de diverse oorlogen. Wij zijn in de kelder gegaan en daar is een grote thematische tentoonstelling ingericht. Vrijwilligers vertellen over wat er zich de afgelopen 100 jaar heeft afgespeeld.
Het Government House staat ook op dit domein. Het is de officiële residentie van de Gouverneur van Victoria (Linda Dessau) maar het is niet te bezichtigen.

Wij zijn ook eens gaan kijken naar het Backpakkers hotel waar Frederick in 2013 gelogeerd heeft tijdens zijn rondreis in Australië. Het is gelegen in King Street. Wij zijn binnen gegaan en de man die aan de balie zal is nog steeds dezelfde als in 2013, toen wij de naam van Frederick noemde wist hij onmiddellijk wie hij was. Wij hebben een foto genomen als aandenken voor Frederick.

Zo dit was onze dag in Melbourne. Wij hebben welgeteld 19km afgelegd. Ik kan jullie verzekeren als wij thuiskomen zijn wij specialist trappen lopen en parcours lopen. Na een goede douche zijn wij een hapje gaan eten in een Franse bistrot op de River Quay, de obers waren Brusselaars. Om 20h was er plots een geweldig kabaal, blijkbaar is dit een atrractie in Melbourne, gasbranders spuwen vlammen naar omhoog, terug uit en terug naar omhoog, het is een spectaculair schouwspel.

Dit was onze afsluiter van Melbourne.

Op naar morgen richting Apollo Bay.

Good day

Roland en Anita

1. Pol en Martine:
    17 april 2018
    Mooie foto's
    Ik wist niet dat jullie zo sportief waren !
    Heeft Melbourne geen metro?
    Verder nog een heel mooie vakantie n tot mails
    Pol en Martine
  2. Anita van hamme:
    18 april 2018
    Dag Martine, Ja er is hier een metro maar die brengt u van A naar B en al wat daar tussen is zie je dan niet.